Koh Samui

24 december 2018 - Ko Samui, Thailand

Voor mensen die het niet weet, Koh Samui is één van de populairste eiland van Thailand,  het is ongeveer 247m2 groot. Hele ronde route is ongeveer 50km dus niet heel groot. Er is maar 1 grote hoofdweg, dus je raadt het al. Erg druk op de weg. Toch respecteert iedereen elkaar alhoewel niet iedereen voor je stopt als je wil oversteken. We hebben voor 4 dagen een scooter gehuurd, dat geeft ons vrijheid om te gaan waar we willen. Er zijn heel veel taxi's of songthaew (dat is een soort taxi waar je met de anderen de rit kan delen) genoeg maar hier is normaal dat je de ritjes kan onderhandelen. Op de markten, taxi's, tuk tuk en souvenirswinkeltjes kun je onderhandelen. Ze beginnen natuurlijk met hoge prijzen.. dan willen ze met jou onderhandelen. Da's normaal hier. Als je wegloopt omdat je te hoog vindt haalt de verkoper je terug en geeft zijn/haar rekenmachine aan je wat je ervoor wil betalen. Zo is het hier. Met de scooter hoef je lekker niet te onderhandelen in het verkeer, ook goedkoper.

Een dagje in de bergen om Magic Garden Boeddha te bewonderen. Dat was wel gaaf.  De tuin is in de jaren ’70 opgezet door een fruitteler die besloot zijn landgoed wat te versieren met verschillende beelden. Inmiddels kunnen we spreken van een flink uit de hand gelopen hobby! Voordat we erheen gingen zei de barman al dat we vanuit het westen naar de bergtop moesten gaan rijden omdat het minder steil was. Maar we slapen in het oosten dus gingen we toch vanuit het oosten de berg op. Wat was die erg steil en op sommige wegen niet te berijdbaar. Gelukkig weet die barman niet wat we deden... toch terug en omweg gemaakt naar het westen en de berg op. Maar we hebben toch genoten van dit avontuur.

Ook hebben we Wat Plai Laem bezocht, het is zonder meer het leukste tempelcomplex van heel Koh Samui, met de enorme 18-armige Boeddha als pronkstuk. Ook is er op het complex een immens beeld te vinden van een Chinese, lachende Buddha. Daar in de buurt is er nog de indrukwekkende Big Buddha, lokaal Wat Phra Yai genoemd, is een van de populairste attracties van Koh Samui. Dit indrukwekkende, goudkleurige Boeddhabeeld is 12 meter hoog en gebouwd op een piepklein eilandje in het noordoosten van het eiland.

Gisteravond een avondmarkt bezocht, een gezellige markt met eetstalletjes, lekker gegeten. Vandaag lekker relaxen op het strand. Vanavond wezen eten bij Romantic Bamboo, van twee Italiaanse broers. Maf met zo warme weer ons kerstavond gevierd met onze kerstmuts op. Daarna lekker gewandeld langs de strand.

1. Maartje & Marten:
    24 december 2018
    Merry Christmas! :-)
  2. Dorry:
    24 december 2018
    Wauw de foto’s zijn weer mooi gemaakt! Het lijkt Efteling wel ;-)
    Nog even genieten van jullie vakantie. Natuurlijk ga ik jullie vlucht straks volgen via flightradar24 😇
  3. Mike & Silvia:
    25 december 2018
    Vrolijk kerstdagen. Leuk om te lezen. liefs xx
  4. Benny en Ingrid:
    26 december 2018
    Een mooie verhaal kunnen jullie schrijven!.. genoten om te lezen. Fijne feestdagen! liefs van ons xxx